Sandtec AS

Lakkpleie: Lakkrens og polering

Ulike typer riperForberedelserLakkrensForsegling / polering


Forberedelser

Punkter man bør se over for at man lettest skal kunne velge rett produkt å jobbe med.

1. Er det en solidlakk? Har den et lag med klarlakk øverst?  Dette er viktig for å avgjøre hvilken type av lakkrensmiddel og skive man skal bruke. Er det metallic så er det klarlakk øverst. Om det er en solidlakk så hell et par dråper lakkrens på lakken og poler med en rød/hvit skive. Om lakken farger av seg på bilen har bilen et tradisjonelt lakksystem. Om den ikke farger av så finnes det et lag med klarlakk på toppen
 
2. Om man har mulighet for det kan man kontrollere tykkelsen på lakken.
Dette gjøres i veldig små enheter, f eks mils, som er tusendeler av en tomme eller my. Dette kan måles med et spesielt instrument, og man måler da på flere steder av bilen. ( Man skal aldri polere bort mer en 0,5 mils, spesielt ikke fra en klarlakk.)
 
3. Avgjør lakkens kondisjon gjennom å kontrollere de horisontale flatene.
Hvor oksidert er lakken, er ripene dype, er det roser/spor etter tidligere lakkrensjobber eller er det andre forurensninger?

4. Dekk til frontruten og vindusviskere, for å forhindre sprut fra poleringsmiddel. Lister kan beskyttes med Totalfornyer. Dette tar ikke så lang tid. Det vil ta veldig lang tid å gjøre rent etter jobben er ferdig om man ikke dekker til og maskerer.

5. Bruk alltid det mildeste lakkrensproduktet som er mulig ellers sliter man
unødvendig mye på lakkoverflaten.

6. Ha kontroll på hvor mye av fargen som forsvinner.

7. Vær spesielt forsiktig med opphøyninger og kanter. Her er lakken alltid tynnest
 
8. Rens eller skjær av skivene regelmessig og bruk aldri utslitte skiver.
Når du renser skivene setter du skiven mot en skarp kant og lar maskinen gå på høy hastighet. Vær oppmerksom på støv.
 
9. Bland ikke ulike lakkrensprodukter.
 
10. Bruk alltid en tørr og ren polerduk for å ta bort rester.
Arbeid aldri i direkte sollys. Lakken skal ikke være for varm når man behandler bilen. God arbeidstemperatur ligger mellom +15° og +20°C.
Kjøl alltid ned bilen først om den er for varm.
 
Når man skyller/spyler bilen gjøres dette først og fremst med høytrykk. Skal hele bilen klargjøres så pass på å vaske alle detaljer på bilen, som reservehjul, hjulhus, felger, (motor) osv.
 
Begynn alltid med en god vask og avfetting av bilen. Man skal ha bort veismuss (trafikkfilm), flekker av asfalt, tjære og gammel voks.
Etter vask tørker man av bilen og inspiserer lakken.
Nå er lakken fri for de forurensninger man kan vaske bort
 
Alt salt, nedfall og UV-stråling bryter ned lakken og får den til å reagere med oksygen i luften, man sier at lakken oksiderer. Man vil oppleve dette som at lakken blir flammete, matt og at den gir litt motstand. Dette skjer ikke så ofte på metallic lakker da disse har et beskyttende sjikt av klarlakk øverst. Biler med solidlakk har tradisjonelt ikke hatt et beskyttende sjikt av klarlakk, men de fleste har fått det nå.
 
Før man begynner å polere så anbefaler vi å teipe plast- og gummidetaljer. Dette gjør at sprut fra voks på disse detaljer blir lettere å tørke bort i etterkant.  Får man merker/skader etter produkter eller maskin, fjernes merkene med Tjærefjerner. Påfør Tjærefjerner med en fuktet Easitex-klut eller svamp hold overflaten fuktig hele tiden mens du jobber. Tjærefjerner skal ikke tørke inn i plast eller gummi. For utvendig  vedlikehold av gummi og plastartikler påføres Totalfornyer.

SANDTEC AS, Jærveien 104, 4318 Sandnes, tlf.: 51674790, Faks.: 51675844, mail: post@sandtec.no, org. nr.: 960 276 132